Dech jako nejlevnější lék na potíže s páteří, imunitou či trávením?

V podstatě nás provází celým životem na této planetě, a přeci mu obvykle věnujeme jen málo pozornosti. Nemusíme, pracuje převážně automaticky. Ale mohli bychom… Máme totiž možnost jej ovlivnit, a tím i do jisté míry zlepšit náš zdravotní stav.

Kvalitní dech, kvalitní život

Dech je podmínkou k životu. Pokud nebudeme mít dostatek kyslíku, pak nepřežijeme. Nezbytnou úlohu ale neplní pouze kvantita. I kvalita dechových funkcí je pro nás obdobně důležitá, protože to jak dýcháme, ovlivňuje významnou měrou i kvalitu našeho života.

I když to může znít poněkud divně, dech má větší dopad na naše zdraví, něž bychom si mohli myslet.

Dech i ve svalech

Procesu dýchání se neúčastní jen dýchací cesty či plíce, ale také mnoho svalů lidského těla. Ty můžeme zjednodušeně dle jejich činnosti rozdělit na nádechové a výdechové, které se ještě dále dělí na hlavní a pomocné.

Tyto dýchací svaly však neplní pouze dechové funkce, nýbrž mají ještě další úkoly. Podílí se rovněž na zpevnění, ale i pohybech naší páteře či končetin. Plní tudíž více funkcí současně, a proto porucha jedné z nich pak může negativně ovlivnit další funkce a zapříčinit tím vznik nejrůznějších zdravotních potíží.

Bránice (sval připomínající svým tvarem kopuli, který od sebe odděluje dutinu hrudní a břišní) tak neslouží pouze dechu, ale také společně s dalšími svaly zajišťuje zpevnění (stabilizaci) naší páteře. K tomu, aby byla tato stabilizace efektivní, musí být ale i náš hrudník dostatečně pružný a nacházet se v tzv. neutrálním nastavení. Zjednodušeně si to můžete představit tak, že hrudník nesmí být vytažen příliš vysoko (směrem k hlavě) nebo naopak stažen příliš nízko (směrem k pánvi).

Postavení a tvar hrudníku jsou do velké míry ovlivňovány i tím, jakým způsobem (nebo spíše způsoby) během dne dýcháme. Bohužel, poruchy dechového stereotypu potkává fyzioterapeut ve své praxi poměrně často.

Jak nedýchat?

Jedním z nich bývá nezřídka se vyskytující tzv. horní (stresový) typ dýchání. Při tomto typu dýchání je značně omezen pohyb hrudníku do stran. Prsní kost se pohybuje během nádechu převážně směrem vzhůru a hrudník se tak celkově dostává do nádechového postavení, ve kterém bránice nemůže kvalitně plnit funkci podpory páteře.

Osoby s tímto typem dýchání mají obvykle i problém svůj dech navést do oblasti břicha. Dech jako by byl spíše povrchový a svým způsobem rovněž nedostatečný. Objevuje se tudíž přetížení pomocných nádechových svalů. Ty se nacházejí hlavně v oblasti krku a pletenců ramenních. Když se touto nadměrnou aktivací přetíží, mohou se začít objevovat bolesti krční páteře, hlavy, ale také ramen a dalších částí těla.

Tajemství léčby výhřezů plotýnek

Pokud je činnost bránice optimální, pak v podstatě podpírá i oblast bederní páteře. Proto cvičení se zaměřením na správnou aktivaci bránice jsou také nezbytnou léčbou u pacientů s bolestmi beder či výhřezy plotýnek.

Je ohromující vidět, jak taková cvičení, pokud jsou správně a pravidelně prováděna, pak mají mnohdy lepší efekt nežli řešení ve formě operací. Sama jsem se o tom mnohokrát přesvědčila, mimo jiné i tehdy, kdy se u mě objevila jedna mladá maminka. Hrozila jí totiž operace bederní páteře pro poměrně velký výhřez, který ohrožoval funkčnost její dolní končetiny. Motivace ke cvičení této paní tak byla opravdu obrovská.

Pomocí pravidelné terapie zaměřené právě na stabilizační činnost bránice a změn v dechovém stereotypu se nám společnými silami podařilo operaci zvrátit. Při jedné z posledních návštěv, kdy již neměla skoro žádné bolesti a její vybočená pánev se srovnala, mi s nadšením a úsměvem na tváři oznámila, že byla na kontrolní magnetické rezonanci, kde po výhřezu již nebyla téměř žádná stopa. Operace prý nebude nutná…

Vhodné dýchání mnohdy i trávící potíže zahání

Na to, jak důležitou úlohu v našem těle vykonává právě bránice, mohou poukazovat při její zhoršené funkci nejen bolesti zad, ale rovněž i trávící potíže. Bránice totiž během své optimální činnosti působí díky tlaku, který vyvíjí na vnitřní orgány, i jejich jemnou masáž, a tím celkově podporuje trávení. Ne nijak neobvykle se setkávám s tím, že osoby s bolestmi zad trpí občasně i lehčími trávícími potížemi.

Trávení je taktéž do jisté míry závislé na stavu naší nervové soustavy. Prostřednictvím dechu ale můžeme částečně ovlivňovat i to, jaká část nervové soustavy je v daný okamžik více aktivní. Pokud podpoříme právě parasympatickou složku, pak se mimo jiné zlepší také vylučování trávících šťáv.

Tuhý hrudník

Jestliže dech z nějakého důvodu neplyne volně a přirozeně, pak se často objevují blokády v oblasti hrudní páteře či žeber. Ty se projevují omezenou hybností a mnohdy také bolestivostí. Hrudník takových jedinců bývá v určitých lokalitách nebo i celkově tuhý, s neschopností jej během nádechu aktivně rozšířit do stran nebo se nadechnout do jeho zadní části.

Imunita

Pokud se naše tělo potýká s nejrůznějšími zdravotními potížemi (např. výše zmiňované výhřezy plotýnek, bolesti svalů či kloubů, trávící potíže obzvláště zánětlivého charakteru apod.), je pro rychlost a účinnost jeho uzdravení  jedním z klíčových faktorů také stav našeho imunitního systému. Když je oslabena imunita, pak ani regenerace organismu nemůže probíhat efektivně.

Podobně jako trávení, je i imunita závislá na stavu našeho nervového systému. Jestliže se nám podaří podpořit činnost jeho parasympatické složky, pak začnou lépe fungovat i naše imunitní reakce. A to je možné i pouhou změnou našeho dechu! Více informací a přesný postup ke cvičení naleznete TADY.

Chybí nám vnímání sebe sama

S příchodem na svět jsme tedy dostali velmi cenný dar, však poměrně často nám k němu může chybět i nějaký ten manuál. Pak se stává, že (spíše náhodně) při některém typu cvičení nebo návštěvě fyzioterapeuta zjistíme, že neznáme a neumíme efektivně používat vlastní tělo. Jen stěží se nadechujeme do břicha, do beder se nám to už obvykle téměř nedaří. Rozpoznat, která strana hrudníku se pohybuje snáze a více prodýchat v různých lokalitách tu tužší, je pak už pro některé z nás téměř cirkusový kousek.

S příchodem na svět jsme tedy dostali velmi cenný dar, ale chybí nám k němu nějaký ten manuál.

Jak je dnešní dobou nastavena rychlost pracovního a životního tempa, tak se nám často dle toho musí přizpůsobit i dech. Přeci bychom měli zvládnout mnoho věcí za krátký čas… Velký nádech, zádrž dechu a jde se do práce. Mnohdy doslova vydechneme až večer doma na gauči. Někdy máme sotva čas na oběd, ne tak ještě sledovat a vnímat svůj dech.

Přitom právě i krátkým zklidněním dechu můžeme uvolnit své tělo tak, abychom ho konečně začali lépe vnímat. A to je nejlepší udělat ještě před tím, než nás k tomuto zastavení donutí bolest nebo třeba i výhřez plotýnky. K tomu nám postačí opravdu jen kousíček času, který se budeme pravidelně snažit věnovat i sobě.

Jak začít?

Některé tipy a cviky, jak si lépe uvědomit svůj dech a začít s ním efektivně a cíleně pracovat naleznete také ZDE/PŘÍRUČKA KE STAŽENÍ ZDARMA/. A pokud jste si již příručku stáhli, možná jste v tomto článku načerpali novou inspiraci či další důvody, proč z ní nabyté informace uvádět stále do praxe.

Víte, jak jste na tom?

A jak to máte Vy? Je Váš hrudník nastaven spíše do nádechu (ramena se zvedají k uším, klíční kosti jsou poměrně blízko u brady a na přední straně krku výrazně vystupují některé svaly)? Umíte se nadechnout do břicha a zároveň do beder nebo při nádechu roztáhnout hrudník do všech stran? Jak dlouhý je Váš běžný nádech a výdech? Mění se jeho délka během situací, kdy jste ve stresu nebo naopak v klidu? Znáte se?

Využijte svého nejlevnějšího přírodního léku!

S respektem k Vám i Vašemu dechu,

Martina

Martina Závišková
Mojí profesí je probouzet v lidech zájem o vnímání vlastních pohybových návyků a rozkrývat příčiny jejich zdravotních potíží prostřednictvím pozorování těla, pohybu a emocí. Jsem fyzioterapeut a pracuji také jako certifikovaný lektor jógy. Ve své bakalářské a diplomové práci jsem se věnovala psychosomatickým souvislostem v pohybovém aparátu a od té doby mě toto téma nepřestává fascinovat. Více informací o mně zjistíte zde.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.