Poznej svůj střed

Když se řekne střed těla, většina z nás si asi představí jeden bod v oblasti našeho břicha, pupík nebo břišní svaly.

Náš střed ale není jen jedním bodem v našem těle, a dokonce není ani statickým místem. Je spíše dynamickým dějem. Stejně tak i my se neustále měníme.

Až při své práci fyzioterapeuta jsem si všimla, nakolik tělesný střed (bránice, břišní svaly, pánevní dno) souvisí s psychickým středem (sebehodnocení, nálada, dráždivost nervové soustavy).

Sama jsem pak během cvičení začala pozorovat to, jak změna dechu dokáže nejen uvolnit bolesti zad, ale také měnit mé pocity nebo celkové naladění.

Denně vidím tyto malé zázraky v praxi. Pacientům se zmenšují nebo mizí výhřezy plotének, přestávají bolesti zad a sami si všímají, že se na terapii zklidní. Jedna pacientka mi dokonce říkala, že si všimla, že po fyzioterapii je v práci méně vznětlivá než dříve. Jako by ji mnohé věci už tolik nevytáčely.

Dech, střed a psychika

Střed našeho těla je nerozlučně spjat s dýcháním. Bránice i břišní svaly patří totiž mezi tzv. svaly dechové – pomáhají nám dle potřeby nadechovat nebo vydechovat.

A dech zase ovlivňuje dráždivost našeho nervového systému. Proto nelze fyzický střed oddělovat od toho psychického.

Sami můžete pozorovat to, jak se mění Váš dech nebo napřímení páteře (jeden z ukazatelů aktivity svalů našeho středu) v momentě, kdy jste na někoho naštvaní, prožíváte smutek nebo naopak klid a pohodu.

Praktické tipy ke cvičení

  • Pokud chcete co nejefektivněji začít pracovat se středem Vašeho těla, pak při cvičení dejte prioritu Vašemu dechu. Když je pozice silově náročná a Vy v ní nemůžete volně a plynule dýchat, zvolte méně náročnou variantu.
  • Jakmile se do pozice uvolníte, začnete vědomě plynule a hluboce dýchat, pak se dost pravděpodobně uvolníte i psychicky. Vědomé dýchání ale vyžaduje koncentraci na dech i na Vaše tělo.
  • O samotný dech pak nemusíte usilovat. Je potřeba ho pouze pustit do svého těla.
Martina Závišková
Mojí profesí je probouzet v lidech zájem o vnímání vlastních pohybových návyků a rozkrývat příčiny jejich zdravotních potíží prostřednictvím pozorování těla, pohybu a emocí. Jsem fyzioterapeut a pracuji také jako certifikovaný lektor jógy. Ve své bakalářské a diplomové práci jsem se věnovala psychosomatickým souvislostem v pohybovém aparátu a od té doby mě toto téma nepřestává fascinovat. Více informací o mně zjistíte zde.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.