Pozdrav slunci

Když se seznamujete s jógou jako fyzickým cvičením, je nemožné nenarazit na její nejznámější sestavu – POZDRAV SLUNCI (Surja Namaskár).

Ten má samozřejmě mnoho nejrůznějších variací, ale základ zůstává velmi podobný – pozice (Ásány), které se opakují v určitém sledu.

Z historie

I když se ještě v mnohé literatuře můžete dočíst, že Surja Namaskár vychází ryze z indické tradice, novější poznatky o historii jógy ale ukazují něco jiného. Inspirací k vytvoření této sestavy se mimo jiné stala i „naše“ evropská gymnastika a kulturistika přelomu 19. a 20. století.

Pro domácí využití

Pozdrav slunci má celé spektrum výhod a skvěle se hodí právě pro domácí cvičení. Mnoho lidí, kteří si cvičí pravidelně sami doma, využívají tuto sestavu. Stačí se naučit provedení několika jógových pozic, pamatovat si jejich sled a hned víte, co máte cvičit.

Není pak potřeba brouzdat mezi videi na internetu a trávit čas vyhledáváním toho nejvhodnějšího pro daný den. Zpravidla je také efekt cvičení výraznější, pokud cviky opakujete, nikoliv pokud je neustále měníte.

Při opakování se totiž můžete více soustředit na vnímání svého těla, méně pak na technickou stránku provádění cviků. Ze cvičení známé sestavy se tak může stát jakási forma meditace, kdy cvičíte i relaxujete zároveň, protože můžete do určité míry omezit zapojení své analytické mysli.

Není potřeba vůbec nic

Nespornou výhodou pozdravu slunci je i to, že k němu nepotřebujete vůbec nic. Dokonce i bez podložky se dá praktikovat. (Párkrát jsem zapomněla během dovolené podložku doma. To jsem pak cvičila na trávníku nebo na pláži. Člověk tak má zcela jiné vjemy a cvičení známé sestavy není vůbec stereotypní.)

Vliv na tělo

Některé pozice vyskytující se v pozdravu slunci jsou velmi podobné těm, které zaujímá dítě během svého přirozeného vývoje. Právě cvičení těchto pozic má velmi pozitivní dopad na celý pohybový aparát, ale za předpokladu, že jsou dané pozice prováděny správně.

Během praktikování pozdravu slunci dochází k protažení a zároveň posílení mnoha důležitých svalů našeho těla. Posiluje se pouze s vahou vlastního těla a optimálně by měl být důraz kladen na kvalitu provádění jednotlivých pozic nežli na jejich kvantitu.

Rovněž se výrazně zlepšuje stabilita celého těla, schopnost koncentrace, ale také relaxace. Výhodou je také to, že si tempo provádění nebo náročnost sestavy můžete přizpůsobit a volit dle Vaší aktuální situace. Pokud máte málo času nebo energie, pak postačí jedno či dvě opakování. Jestli se cítíte při síle a máte prostor, pak si jich můžete dopřát více.

Pokud Vás zajímá více praktických tipů nejen k pozdravu slunci, zvu Vás do uzavřené fb skupinky NECVIČÍM. Tato skupina je prostorem pro všechny ženy, které si chtějí užívat cvičení bez drilu a mučení. Necvičím je zcela jiný přístup k pohybu, který propojuje nejnovější poznatky z oblasti fyzioterapie s jógou a mindfulness. Naučí vás se lépe napojit na své tělo tak, abyste mu porozuměly a byly schopné si každý pohyb vychutnat všemi smysly.

Pozdrav slunci je tak cvičením, které se může přizpůsobit Vám, a ne Vy jemu. Díky tomu si ho můžete opravdu užít…

Martina Závišková
Mojí profesí je probouzet v lidech zájem o vnímání vlastních pohybových návyků a rozkrývat příčiny jejich zdravotních potíží prostřednictvím pozorování těla, pohybu a emocí. Jsem fyzioterapeut a pracuji také jako certifikovaný lektor jógy. Ve své bakalářské a diplomové práci jsem se věnovala psychosomatickým souvislostem v pohybovém aparátu a od té doby mě toto téma nepřestává fascinovat. Více informací o mně zjistíte zde.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.