Restorativní jóga – minimum aktivity a maximum odpočinku

Jak vzácné bývají ty chvíle, kdy nemusíme dělat vůbec nic a plnou pozorností se věnujeme jen sami sobě! Často je naše pozornost roztříštěná mezi kvanta úkolů a povinností, a tak můžeme lehce přehlédnout ty nejzákladnější potřeby našeho těla, zvláště pak potřebu odpočinku.

Kdysi jsem četla zajímavé zamyšlení. Stálo v něm, že spíše než lidské bytosti, jsme lidské činnosti. Stále něco děláme, plníme úkoly nebo se snažíme dosahovat všemožných cílů, a tak se do jisté míry okrádáme o prostor pro naše bytí.

Spíše než lidské bytosti, jsme lidské činnosti.

Mnohdy i naše pohybové aktivity volíme s cílem dosáhnout nějakých výsledků. Zhubnout, zpevnit či vytvarovat tělo, předcházet bolestem páteře…

Účinky na tělo

Restorativní jóga však není tolik o cvičení jako činnosti, ale spíše nás vede do módu bytí. Nejde o výsledky, ale o prožitky. Právě ty nás propojují s naším tělem.

Když se dostaneme do režimu bytí, pak také v těle mnohem snáze započnou regenerační procesy, protože převládá aktivita parasympatického nervového systému. Lépe funguje naše imunita, trávení a zlepší se i kvalita spánku. Klesá přebytečné svalové napětí způsobené aktivací sympatiku, který nás připravuje na režim akce a konání.

Samozřejmě dochází také k intenzivnímu protažení svalů a fascií, takže se přirozeně zvyšuje i pružnost našeho těla.

Restorativní jóga nás vede do osobní oázy klidu, kdy se tělo zcela samo a přirozeně navrací zpět do rovnováhy.

Jak restorativka probíhá

Během lekce se pracuje pouze s malým počtem jógových pozic, které působí spíše relaxačně a je potřeba se do nich uvolnit. K tomu také slouží množství pomůcek od bolstru, cihliček přes deky či polštáře. Délka pobytu v každé pozici bývá různá, zpravidla mezi 10 – 20 minutami.

A právě tady se velmi přirozeně spojuje restorativní jóga s mindfulness. Vzniká tak prostor pro schopnost stát se pozorovateli vlastního těla i myšlenek, které se nám honí hlavou. Mnohdy jsou to různé starosti a obavy, které nám znemožňují přejít do módu bytí.

Proč nerelaxujeme, když ležíme?

Takže i když ležíme a zdá se, že relaxujeme, myšlenka na problém, který vyžaduje určitou akci k jeho řešení, spouští aktivitu sympatického nervového systému. Naše svaly jsou stále v pohotovosti, což se může projevovat třeba jako pnutí, kterého se nejsme schopni jen tak lehce zbavit.

Klíčem je přenést pozornost z mysli k našim smyslům, které nás opět spojí s přítomností. S tím, co cítíme či vnímáme, a tak nemáme tolik prostoru pro naše (mnohdy dotěrné) myšlenky.

Hra se smysly

V restorativní józe se proto využívají tibetské mísy, které svými uklidňujícími zvuky „zaměstnají“ náš sluch a zároveň ovlivňují i mozkovou aktivitu. Dokáží navodit relaxační stavy, které jsou spojené s jinými mozkovými vlnami než těmi, které se vyskytují v momentě, kdy používáme naši analytickou mysl (třeba když se stále „babráme“ v nějakém „myšlenkovém“ problému).

Jinými slovy, zvuk tibetských mís napomáhá odpoutání se od myšlenek. Neznamená to však, že ty se zničehonic ztratí. Jen se jimi už nebudeme chtít tolik zabývat či je více analyzovat.

Používá se také aromaterapie, která oslovuje náš další smysl – čich. Můžeme tak vnímat vůně nejrůznějších přírodních esencí navozujících celkové zklidnění. V závěru se naopak využívají spíše ty aktivizující.

Jinak je tomu ale se zrakem. Totiž vjemy, které přicházejí do našeho těla očima, se snažíme omezit. Používají se k tomu nejrůznější masky/škrabošky na oči. Často ale postačí i obyčejný šátek. V případě zavřených či ještě lépe překrytých očí tak můžeme svoji pozornost snáze nasměrovat sami k sobě a dovnitř svého těla.

Dech jako průvodce

Průvodcem každou pozicí se pak stává náš dech. Ten dokáže mnoho věcí. Jeho pozorováním se lépe napojujeme na své tělo, spojuje nás s přítomným okamžikem a je také schopen ovlivnit schopnost i kvalitu naší relaxace, dráždivost nervového systému a tím i naši psychiku – více se dočtete v této příručce: PŘÍRUČKA zdarma, která je volně ke stažení.

Restorativní jóga je zážitek hlubokého odpočinku těla i mysli, ze kterého se vám nebude chtít jen tak ven!

S respektem k Vám i Vaší relaxaci,

Martina

Martina Závišková
Mojí profesí je probouzet v lidech zájem o vnímání vlastních pohybových návyků a rozkrývat příčiny jejich zdravotních potíží prostřednictvím pozorování těla, pohybu a emocí. Jsem fyzioterapeut a pracuji také jako certifikovaný lektor jógy. Ve své bakalářské a diplomové práci jsem se věnovala psychosomatickým souvislostem v pohybovém aparátu a od té doby mě toto téma nepřestává fascinovat. Více informací o mně zjistíte zde.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.