Jak zatočit s ranními bolestmi hlavy

Zahajovat den s bolestmi hlavy bývá asi většinou to poslední, co si po ránu každý z nás přeje. Přesto trpí tímto problémem nemálo lidí, se kterými se při práci setkávám.

A protože mnoha z nich od těchto bolestí pomohl právě jeden velmi jednoduchý trik, rozhodla jsem se o něm více rozepsat v tomto článku.

Možným viníkem ranních bolestí hlavy, když tedy pominu večerní popíjení většího množství alkoholu nebo nedostatek spánku, bývá i nevhodná velikost polštáře a jeho umístění.

Překvapivý viník

Sama nevím, odkud se vlastně vzala ta představa, že do postele je obvykle potřeba pěkně „naducaný“ polštář větších rozměrů. Možná je to otázka nějakého designu nebo se nám v hlavě zabydlely nezapomenutelné ilustrace z některých pohádek. Většina ubytovacích zařízení nebo také obchodů s prodejem nábytku či bytových doplňků se mě o tomto snaží stále přesvědčit.

Čím větší polštář nebo také jejich množství, tím více pohodlí by se zdálo být. Jenomže ne každému z nás toto musí vyhovovat!

Ať už spíte na zádech či na boku (leh na břiše je jednou z nejméně vhodných variant při potížích s krční páteří a bolestech hlavy), podstatné je, aby hlava následovala v určité míře i osu krční páteře, a ta zase zbytek našeho těla.

Pokud je polštář vyšší, pak je hlava včetně krční páteře obvykle vyosena.

Leh na zádech

Nadměrné vypodložení hlavy prostřednictvím vyššího polštáře vede k vychýlení krku a hlavy do předklonu. Tady se mění délky a napětí svalů v důležitém místě, kde hlava přechází v krk. A právě toto velmi často vede ke vzniku reflexních změn působících bolesti hlavy a krční páteře. Pokud je polštář i pod rameny, podporuje změnou jejich polohy třeba i zkracování prsních svalů, což může mít (zvláště z toho dlouhodobého hlediska) negativní vliv na pohyb v ramenních kloubech.

Příliš vysoký polštář/leh na zádech

Leh na boku

Díky vysokému polštáři použitému vleže na boku je krční páteř opět mimo svoji osu, takže na jedné straně jsou svaly ve zkrácení a na té druhé v přílišném protažení. Skrze tuto asymetrii máme šanci pocítit společně s prvními ranními paprsky i bolesti a výraznou tuhost krku při otáčení hlavou.

Příliš vysoký polštář/leh na boku

Změna v praxi

  • Doma se poohlédněte po co největším množství polštářů různých výšek. Začněte je nejdříve zkoušet od toho nejužšího a vnímejte přitom pocity z oblasti Vaší hlavy, krku či ramen.

  • Na pomoc si klidně přizvěte někoho z rodiny a ideálně ještě s fotoaparátem, nebo můžete zkusit foto udělat sami.

  • Najděte 2 velikosti polštáře – jednu pro leh na zádech a druhou pro leh na boku, kde bude Vaše hlava i krční páteř co nejvíce v ose se zbytkem těla.

  • Tyto dva polštáře pak umístěte do své postele a užívejte vždy jeden z nich podle převládající polohy při spánku. Dle potřeby je můžete měnit i v noci – zvláště, pokud se více budíte.

  • Možná zjistíte, že vleže na zádech nepotřebujete prakticky žádný polštář. Pak Vám postačí pouze jeden pro ležení na boku. Ten Vám totiž pomůže odlehčit spodní ruku od váhy hlavy tak, abyste se nemuseli probouzet třeba s bolestmi ramene, brněním prstů nebo pocitem přeležení a necitlivosti celé horní končetiny.

  • Polštáře za normálních okolností (pokud netrpíte dýchacími nebo trávícími potížemi (reflux) apod.) příliš nedávejte pod hrudník či ramena.

Vhodné vypodložení hlavy/leh na zádech

Vhodné vypodložení hlavy/leh na boku

Někdy opravdu postačí i tak malá změna jakou je výměna polštáře, a můžete se po ránu cítit o mnoho lépe!

S respektem k Vám i Vašemu spánku,

Martina

 

Martina Závišková
Mojí profesí je probouzet v lidech zájem o vnímání vlastních pohybových návyků a rozkrývat příčiny jejich zdravotních potíží prostřednictvím pozorování těla, pohybu a emocí. Jsem fyzioterapeut a pracuji také jako certifikovaný lektor jógy. Ve své bakalářské a diplomové práci jsem se věnovala psychosomatickým souvislostem v pohybovém aparátu a od té doby mě toto téma nepřestává fascinovat. Více informací o mně zjistíte zde.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Jak lépe zvládat stres snadnou změnou Vašeho dechu

    Stáhněte si příručku zdarma!

  • Nejnovější články
  • Kategorie