Jak na lepší spánek

Asi to poslední, po čem člověk během rána touží, je vzbudit se s bolestí páteře či hlavy. Zvláště tehdy, čeká-li ho dlouhý pracovní den nebo nějaké důležité povinnosti. A tak se pilulka proti bolesti místo snídaně nejeví jako ten nejlepší start nového dne.

Po probuzení bychom se přeci jen měli cítit alespoň trochu odpočatí. A to nejen psychicky, ale také fyzicky. A rozhodující není pouze délka spánku, která je značně individuální. I když i ona má samozřejmě své limity.

Velmi důležitou roli v kvalitě našeho výsledného nočního odpočinku rovněž hrají podmínky, ve kterých spíme. K nim patří i správný výběr matrace, polštáře či volba vhodných pozic během spánku. V tomto článku se podíváme právě na matrace.

Matrace

Na co si dát pozor:

  • Příliš měkká matrace

Výrazně měkká matrace není pro páteř dostatečnou oporou. Jakmile na ní ležíte na zádech, pak často dochází k propadu hrudníku směrem k zemi, který tím zvyšuje kyfózu (zakřivení páteře směrem dozadu dobře viditelné z boku) hrudní páteře. Ani bederní páteř zde bohužel nemívá optimální nastavení, a tak se mohou po ránu vyskytovat pocity celkové tuhosti, ale někdy i bolesti beder, a to zvláště při předklonu.

Vleže na boku to bývá dost podobné. Páteř tady obvykle svým tvarem připomíná plytkou misku. V souvislosti s tím se objevuje i určitá asymetrie v postavení hrudníku. To může zhoršovat dechové pohyby a podporovat vznik blokád žeber či bolestí páteře, zvláště když z různých příčin (např. chrápající manžel 😊) preferujete v ležení více jednu stranu.

  • Překročená životnost matrace

Bývá poměrně častou chybou. K výměně matrace dochází asi nejčastěji v situacích, kdy se člověk stěhuje, nebo alespoň mění nábytek v ložnici. Někteří mohou mít dokonce pocit, že nová matrace by s nimi již měla dožít. Ano, její výměna nebývá zrovna nejlevnější, ale stojí za to.

Že Vám matrace již přesluhuje, můžete rozpoznat obvykle i podle toho, že když vstanete, zůstává částečný obrys Vašeho těla ještě v posteli 😊. Jinými slovy, na matraci se mohou objevit „důlky“ zvláště v těch místech, kde se nachází hlava, hrudník či pánev.

Vhodná opatření:

  • Pořiďte si tvrdou matraci

V závislosti na Vašem zdravotním stavu volte také tvrdost matrace. U zdravých osob je (s ohledem na jejich hmotnost a tělesné proporce) ideální pořízení co nejtvrdší matrace. To proto, aby měla páteř, ale i další části těla dostatečnou oporu.

Ta nám totiž obvykle chybí během dne. Ráno nemálo z nás vstane a jde do práce, kde sedí většinu pracovní doby převážně ve shrbení. Po jejím skončení pak následné odpočinkové aktivity obvykle probíhají v podobné pozici na měkkém křesle či gauči. Ale i osoby, které nepracují s počítačem, na tom mohou být dost podobně. I zde mezi pracovními pozicemi často převládá zakulacení zad.

Co se stalo, že mnoho z nás dlouho nevydrží ležet zády na tvrdé zemi?

K zamyšlení pak stojí skutečnost, že pokud si má takovýto člověk lehnout zády na tvrdou zem, pak mívá velmi často potíže. V ordinaci to bohužel vídávám také u mladších ročníků. Nemůžou se v této pozici pořádně nadechnout či je bolí v zádech nebo u lopatek. Prostě na zádech dlouho neuleží.

Co se tedy stalo, že i poměrně mladý člověk není v podstatě schopen si lehnout? Lehnout si pohodlně svými zády na pevnou zem? Tam, kde jsme si jako děti dříve hrávali bez potíží i celé hodiny… Kromě tělesných proporcí se především změnily naše zvyky a tím i ve výsledku naše páteř. Nejen ona totiž odráží způsob našeho života.

Naše páteř odráží způsob našeho života.

Tvrdá matrace tady může pomoci. Pokud jsou Vaše záda hodně „kulatá“ a Vaše postel doposud ještě nespatřila příliš tvrdou matraci, pak ale začněte pozvolna. Tvrdost matrace zkrátka postupně zvyšujte.

Dopřejte svému tělu čas k adaptaci!

Jsou ale i situace, kdy se užívání příliš tvrdých matrací nehodí. Vše vychází ze zdravotního stavu každého jedince. Například u osob s výraznou skoliózou, u některých neurologických onemocnění apod. Tady je na místě se při výběru matrace poradit s odborníkem.

  • Matraci pravidelně měňte

Průměrná životnost matrace se pohybuje něco mezi 5 až 7 lety. I když někteří výrobci mohou slibovat let daleko více, já sama jsem k tomuto tvrzení celkem skeptická. Nezanedbatelnou roli zde totiž hraje i hygiena.

Pakliže trpíte na alergie či se léčíte s astmatem, je vhodné matrace měnit pravidelně. Podobné je to i tehdy, když se po ránu budíte s bolestmi páteře nebo tuhostí těla a máte podezření, že za ně může Vaše již přesluhující matraceTo si můžete také potvrdit malým pozorovacím testem. Pokud je to možné, zvolte si ke spánku jinou postel či úplně jiné místo (např. hotel během dovolené). Pak obě situace porovnejte.

I pouhá výměna matrace může Vaší páteři velmi prospět.

Když si nemůžete novou matraci z nějakého důvodu v nejbližší době pořídit, zkuste ji alespoň otočit.

S respektem k Vám i Vašemu spánku,

Martina

Martina Závišková
Mojí profesí je probouzet v lidech zájem o vnímání vlastních pohybových návyků a rozkrývat příčiny jejich zdravotních potíží prostřednictvím pozorování těla, pohybu a emocí. Jsem fyzioterapeut a pracuji také jako certifikovaný lektor jógy. Ve své bakalářské a diplomové práci jsem se věnovala psychosomatickým souvislostem v pohybovém aparátu a od té doby mě toto téma nepřestává fascinovat. Více informací o mně zjistíte zde.
Komentáře
  1. Broněk napsal:

    Ahoj, díky za tipy. Zrovna matrace a obecně na čem spím jsem nikdy neřešil, ale článek mě přesvědčil, že bych se i na toto měl zaměřit. Btw sepsal jsem nedávno článek shrnující to nejdůležitější o spánku + moje tipy, za feedback budu rád – https://www.bronislavmarketing.cz/jak-na-kvalitni-spanek/. Díky a ať se dobře spí 🙂

    • Martina Závišková napsal:

      Děkuji a jsem velmi ráda, že tento článek zaujal:) Jinak v odkazovaném článku je informací opravdu hodně. Co bych určitě podpořila a je to skvělý tip, je důležitost zklidnění mysli před spaním. Krásně lze pracovat s dechem, který ovlivňuje nastavení našeho nervového systému. Více jsem rozpracovala v příručce zdarma – https://martinazaviskova.cz/prirucka-zdarma/ Je zaměřená hlavně na zvládání stresu, ale právě to má rozhodující vliv na schopnost snadného usnutí a kvalitního spánku.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.